Forum Żużel i Gry Żuzlowe Strona Główna Żużel i Gry Żuzlowe
wszystko związane ze speedwayem
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Proszę o pomoc w zbieraniu mat. do pracy magisterskiej

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Żużel i Gry Żuzlowe Strona Główna -> Ogólnie o Speedwayu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anusiap87
forumowicz 1 poziomu



Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:52, 03 Sty 2010    Temat postu: Proszę o pomoc w zbieraniu mat. do pracy magisterskiej

Proszę o pomoc w zbieraniu mat. do pracy magisterskiej

Jestem studentką filologii polskiej. W tym roku zaczynam pisac pracę magisterską ze słownictwa świata żużlowego. W związku z tym proszę wszystkich chętnych o pomoc. Szukam jak największej ilości słówek związanych ze sportem żużlowym. Mogą to być słowa używane przez zawodników, kibiców i dziennikarzy. Na dzień dzisiejszy mam około 340 słów, ale do pracy potrzebuję minimum 500, ponieważ takie są wymagania. Zgromadzone słownictwo podzieliłam na kilka działów tematycznych:
-NAZWY SPRZETU I URZADZEN
a)związane z wyposażeniem zawodnika
b) umieszczone na torze, stadionie
c)umieszczone poza torem
d)określenia toru i elementów do niego należących
OKREŚLENIA ZWIĄZANE Z MECZEM
NAZWY OSOBOWE
NAZWY CHARAKTERU, RODZAJU I JAKOSCI RUCHU
a)Start
b)Jazda
c)EFEKTY
NAZWY STANOW EMOCJONALNYCH
NAZWY OBYCZAJOW
PRZEZWISKA
OKREŚLENIA NA ZAWODNIKÓW
FRAZEOLOGIA
OGÓLNE OKREŚLENIA NA TEN SPORT
SKRÓTY
SLOWA, ZWROTY TRENERÓW
Jeżeli ktoś z Was zechciałby mi pomóc to byłabym bardzo wdzięczna.

NAZWY SPRZETU I URZADZEN
a)związane z wyposażeniem zawodnika
1. bajk- określenie motocykla żużlowego
2. barumki- rodzaj opon
3. Batman- ochraniacz cały na barki, łokcie itp.- nazwa używana przez zawodników
4. bebechy- elementy motocykla
5. buzer- ochraniacz cały na barki, łokcie itp
6. chabeta określenie motocykla
7. chwytacz oleju- element, do którego odprowadzany jest olej; jest on opróżniany po każdym biegu
8. ciapek- wolny silnik, motocykl
9. deflektor-kawał gumy na rurce przymocowanej do tylnej osi, który ma zapobiegać wysokiej szprycy
10. diabełek- przednia osłonka kierownicy
11. FIS - producent silników; potocznie mówi się FIS na motocykl o tym typie silnika
12. fura- określenie motocykla żużlowego
13. GM- producent silników; potocznie mówi się GM na motocykl o tym typie silnika
14. Godden - rodzaj silnika
15. gogle- okulary ochronne
16. hak –podnóżek z prawej strony, pełniący istotną rolę przy kon¬trowaniu siły odśrodkowej podczas pokonywania wiraży
17. iskrownik- element silnika, który daje iskrę na świece zapłonowe, żeby silnik mógł pracować i żeby dochodziło do procesu spalania metanolu
18. JAP - rodzaj silnika
19. Jawa- producent silników; potocznie mówi się Jawa na motocykl o tym typie silnika
20. kargery - silniki przygotowywane przez Briana Kargera
21. kask-ochrona głowy zawodnika przed urazami
22. kevlar -materiał, z jakiego szyte są kombinezony zawodników. W żargonie kevlar oznacza po prostu kombinezon.
23. klamka (sprzęgła)
24. Klamot- zły sprzęt
25. komar zły motocykl
26. kombinezon= kevlar
27. korbowód- element napędu silnika
28. koza -określenie motocykli
29. kranik paliwa- kranik, który jak jest zakręcony to paliwo nie leci do silnika i motor nie ruszy
30. krzywki
31. Laczek- metalowa podeszwa, niekiedy zwana łyżwą, ma z zadanie ślizgać się po torze, gdy zawodnik podeprze się nogą
32. lapy- obicia na motocykl
33. Linka- specjalna linka powodująca zgaszenie silnika w przypadku upadku, zakładana na przegub ręki
34. łańcuszek sprzęgłowy - łańcuch połączony ze sprzęgłem
35. łyżwa - inne określenie laczka
36. manetka-mała dźwignia ręczna do sterowania gazem
37. manieta- zawodnicy określają tak manetkę gazu
38. maska- żużlowcy korzystali/korzystają z masek w celu osłonięcia twarzy. Jak wiadomo prędkość osiągana na motocyklu żużlowym jest dość spora, a kontakt twarzy z nawierzchnią toru najprzyjemniejszy nie jest.
39. maszyna - określenie motocykla
40. metanol- paliwo do motocykla
41. motoplat- magnes połączony z cewką zapłonową
42. motor zbyt mocny
43. motorynka zły motocykl
44. nawiniecie manetki= odkręcanie gazu
45. nie wytłumione silniki- głośne silniki
46. ochraniacze- zakładane pod kevlar, w komplecie stanowią zbroję
47. ogumienie dunlopa- rodzaj opon
48. orzeszki- dawne kaski przypominające trochę skorupy na czubku głowy, reszta ze skóry.
49. osiołek - wolny motocykl
50. pika sprzęgło- gdy sprzęgło jest idealnie skręcone i przy puszczaniu dźwigni po prostu wydaje dźwięki.
51. plastron- kamizelka nakładana na kevlar. Mówi się też potocznie np. przed sezonem po negocjacjach transferowych:„Gollob przywdział plastron Stali Gorzów” co oznacza, że „Gollob w przyszłym sezonie będzie bronił barw Stali Gorzów”.
52. podnóżek-inaczej hak
53. pokrowiec na kask- specjalna nakładka na kask w odpowiednik kolorze (biały, żółty, czerwony, niebieski)
54. potwór- motocykl żużlowy
55. pójść dwa zęby wyżej/niżej - zmiana przełożenia. W tym przypadku: zmiana tylnej zębatki na inną o większej lub mniejszej liczbie "zębów".
56. Przełożenia- ustawienia w motocyklu
57. przerywacz zapłonu- to taki sznureczek, który zawodnik ma na nadgarstku prawej dłoni, a jego koniec przyłączony jest do odcięcia zapłonu jak zawodnik upada i puszcza kierownice odczepia ten sznurek, co powoduje odcięcie zapłonu i silnik gaśnie
58. rakieta- dobry motocykl
59. rolo- inaczej rolof, taśma zakładana na gogle, stosowane zamiast zrzutek/zrywek
60. rower- zły motocykl
61. rumaki - motocykle
62. rupieć zły motocykl
63. siodło- siodełko
64. Skóra- kombinezon żużlowca.
65. Spasowany sprzęt- dostosowany do stanu toru
66. sprężyc/ rozprężyć silnik- wykonać obrót kołem na nieodpalonym silniku, bez sprzęgła tak, żeby tłok w cylindrze przeskoczył
67. sprzęgło-
68. stalowy rumak/mechaniczny- motocykl
69. szafa -Szybki, dobrze przygotowany do zawodów motocykl. Określenie to prawie wyszło już z użycia, pamiętają je zapewne tylko starsi kibice.
70. szpilka - krótki podnóżek pod lewą nogę umieszczony przy silniku
71. szprycha - część kola
72. świeca - jest układem zapłonu silnikowego
73. zbroja- komplet ochraniaczy
74. Zębatka- w budowie maszyn jest to listwa zębata, współpracująca z kołem zębatym w przekładni zębatej liniowej (zębatki - na wale silnika, kosza sprzęgłowego, za koszem i na tylnim kole)
75. zrywka- linka z silnika doprowadzona do manetki na kierownicy (linka którą żużlowiec zakłada sobie na rękę, i wtedy gdy np. ma wypadek ciągnie tą linkę ze sobą i jak ona wypadnie to odcina zapłon).
76. zrywki bezpieczeństwa- czyli jednorazowe folie, które można łatwo zrzucić w ciągu trwania wyścigu, aby oczyścić gogle zabrudzone unoszącymi się spod kół fragmentami nawierzchni.
77. żółw - ochraniacz na kręgosłup
78. żużlówka- pojazd, który charakteryzuje się świetnym, błyskawicznym startem, wielkim przyspieszeniem, dużą mocą, małą wagą, a więc bardzo korzystnym stosunkiem wagi do mocy.

b) umieszczone na torze, stadionie bądź w jego otoczeniu
79. banda pneumatyczna wypełniona powietrzem
80. banda dmuchana- wypełniona powietrzem
81. banda-rodzaj „ściany” okalający tor
82. bannery reklamowe – najczęściej umieszczane na płycie boiska ogłoszenia sponsorów
83. boks- miejsce w parku maszyn dla zawodnika, w którym trzyma motocykle, sprzęt
84. brama wjazdowa - brama przez która zawodnicy wjeżdżają na tor z parku maszyn; podczas wyścigów jest zamknięta
85. brona-element ciągnika, który służy do wyrównywania nierówności na torze
86. budka (telefoniczna) umożliwia kontakt z sędzia zawodów
87. bursztynowe światło- pojawia się gdy zostają odliczane 2 min do startu
88. ciągnik- maszyna do równania toru
89. czerwone światło - znajduje sie w kilku miejscach na bandzie i sygnalizuje zawodnikom przerwanie wyścigu przez sędziego
90. dechy -Płot drewniany, banda, okalająca tor. Szczęśliwie na większości stadionów zainstalowano już coś bezpieczniejszego: obecnie są to bandy dmuchane, wcześniej, przez dosyć krótki czas były to bandy łamane, uginające się przy uderzeniu. Jeszcze wcześniej stosowano ogrodzenie z drucianej siatki, skrajnie niebezpieczne.
91. dmuchawiec banda pneumatyczna wypełniona powietrzem
92. jupitery - oświetlenie toru
93. karcher do mycia – urządzenie, dzięki któremu można czyścić różne rzeczy wodą pod ciśnieniem.
94. kołowrotki bramki przy wejściu na stadion
95. koziołki- tablice reklamowe na murawie,
96. Linia 30 metrów- linia znajdująca się 30 m za startem. Kiedyś zawodnicy mieli zakaz składania się przed tą linią. Tzn. jadąc od startu do tej linii zawodnicy mieli obowiązek zmieścić się w granicach swoich pól startowych
97. Maszyna startowa- urządzenie, które umożliwia równy start zawodnikom
98. murawa - obszar wokół którego jest tor żużlowy
99. Park maszyn- Jest to miejsce przeznaczone na motocykle i narzędzia, zaopatrzony w zbiornik do tankowania paliwa i zadaszone miejsca do siedzenia dla zawodników. W pobliżu niego powinno znajdować się także zaplecze dla zawodników (szatnie, łazienki, pokój pierwszej pomocy). Kompletny obiekt posiada ponadto zaplecze dla widzów (bufety, parkingi, toalety), sekretariat, kasy klubowe i zaplecze dla mediów.
100. pas bezpieczeństwa - pas trawy odgraniczający bandę od publiczności i metalowych słupków
101. plot - określenie bandy/siatki
102. Pole startowe (tor)-specjalnie wydzielony fragment toru przy starcie (pole startowe jest oznaczone: A, B, C, D)
103. Polewaczka- pojazd służący do polewania toru wodą, gdy jest on zbyt suchy, sypki
104. równiarka – urządzenie do równania nawierzchni toru żużlowego
105. sektor - wydzielona część na stadionie gdzie są krzesełka, miejsca stojące
106. siatka= banda (lublin)
107. sitko - czasem się tak mówi na mikrofon
108. słupek podtrzymujący taśmę - niewielkie urządzenie które podtrzymuje taśmę tuz przed startem, zwykle ustawiane pomiędzy 2 a 3 polem startowym
109. szyna do równania toru
110. tablica świetlna
111. taśma -Oznacza wstęgę rozciągniętą w poprzek toru, wzdłuż linii startu.
112. traktor = ciągnik
113. Trybuny-umieszczone na podwyższeniu miejsce, z którego kibice obserwują mecz
114. Wieżyczka sędziowska-miejsce, z którego sędzia obserwuje zawody
115. wieżyczka telewizyjna
116. zegar 2 minut - znajduje sie przy linii startu (i w parkingu). Sygnalizuje zawodnikom ile czasu zostało do rozpoczęcia wyścigu.
117. zielone światło - światło, które sygnalizuje żużlowcom, ze za chwile nastąpi start, a jeśli po jego zapaleniu nastąpi dotkniecie taśmy, zawodnik zostaje wykluczony; znajduje sie na bandzie, na końcu prostej startowej.

c) wyposażenie kibiców, msc z tym związane
118. amfiteatr - oficjalna nazwa części sektorów w Rybniku, u nas trybuny niezadaszone, czyli wszystkie oprócz klatki i krytej
119. angielka element dopingu kibiców. Okrzyk połączony z rytmicznymi klaśnięciami w dłonie.
120. Baloniada - choreografia wykonywana przez kibiców składająca się z balonów w barwach klubowych
121. barwy (szale, koszulki etc.),
122. choreo (złożona oprawa)
123. doping
124. dym, avanti, "atrakcje" - zamieszki, awantura na/przed/po meczu
125. dywan z barw (zdobyczne barwy wieszane na płocie w celu np. spalenia),
126. fala
127. fan club,
128. Flagowisko - choreografia wykonywana przez kibiców składająca się z flag w barwach klubowych
129. folia - często używany przez kibiców atrybut. Przeważnie czarna. Wycina się w niej jakiś napis i podświetla ogniami wrocławskimi, stroboskopami, czy używa jeszcze świec dymnych. Jeden z rodzajów opraw. Dość efektowny, aczkolwiek coraz rzadziej stosowany ze względu na wysokie kary za stosowanie pirotechniki, która jest zakazana obecnie.
130. Gniazdo - miejsce z którego prowadzony jest doping
131. kartoniada - element oprawy meczowej z użyciem kolorowych (w barwach klubowych), prostokątnych kartoników, kartek, sreberek itp. unoszonych przez kibiców nad głowami
132. klatka - sektor dla kibiców przyjezdnych
133. Komarówka - to iście gorzowski zwrot od nazwiska prezesa Komarnickiego kibice ochrzcili tak górną część trybun na stadionie w Gorzowie
134. kosa, określenie wrogich relacji między dwoma grupami kibiców
135. kryta - trybuna kryta
136. Młyn - miejsce w którym zbierają się najzagorzalsi fani, by dopingować swój klub
137. oprawa
138. płotówka
139. sektorówka - duża połać materiału rozwijana przez kibiców z logo kluby bądź jakimś hasłem, napisem
140. stroboskopy - środki pirotechniczne kiedyś często wykorzystywane przy oprawach meczowych. Teraz już rzadziej ze względu na zakaz używania pirotechniki. Jest to środek pirotechniczny świecący intensywnym, migającym światłem.
141. Szkocja- rytmiczne, coraz szybsze klaśnięcia często zakończone okrzykiem.
142. śpiewnik - repertuar danej grupy kibiców, zbiór przyśpiewek i okrzyków
143. transparent – materiał bądź inny element, na którym wypisane są hasła dopingujące drużynę
144. trąbkoarena - nazywany tak jest stadion w Toruniu (pierwotna nazwa to Motoarena) gdyż kibice używają tam w nadmiernej ilości trąbek, które zagłuszają doping kibiców i powodują nadmiery hałas
145. zakaz stadionowy - kara nałożona na kibica przez sąd za wykroczenia typu chuligańskiego, użycie pirotechniki, spożywanie alkoholu na meczu, czy za coraz bardziej bezsensowne powody

d)określenia toru i elementów do niego należących
146. bagno określenie błotnistego toru po silnych opadach deszczu
147. Beton-twardy, nieprzyczepny tor.
148. błoto –nawierzchnia bardzo grząska, która nie nadaje się do jazdy
149. Bronowanie powoduje, że tor jest przyczepny (Marek Cieślak)równanie toru
150. bronowisko/kartoflisko - źle przygotowana nawierzchnia toru, lub zbyt głęboko przekopany tor
151. corrida - bardzo ciężki tor
152. duża= szeroka- zewnętrzna część toru
153. dziura - inne określenie koleiny
154. geometria toru - kształt toru
155. grząska nawierzchnia- tor nasiąknięty wodą
156. hopka - coś w stylu dziury, nie wiem jaka jest różnica
157. kamyczki drobne kamienie, które znajdują się w nawierzchni toru
158. kartoflisko Źle przygotowany, dziurawy i nierówny tor.
159. Koleiny- nierówności na torze
160. kopa Miękki, grząski (i przyczepny) tor. Czasem w określeniach „kopa po kolana” albo nawet „kopa po szyję”. Jazda na takiej nawierzchni wymaga od zawodników dużo siły i kondycji.
161. kopara (bardzo kopny tor, bardzo przyczepny)
162. kółka- okrążenia toru
163. krawężnik - wewnętrzna część toru oznaczona białą kredą
164. kreda Oznacza linię dzielącą tor od murawy, wewnętrzną granicę toru. Zawodnikowi wolno ją przejechać jednym kołem; przejechanie oboma oznacza wykluczenie z biegu. Jechać (atakować) przy kredzie oznacza jazdę (atak) po wewnętrznej.
165. krótki tor- tor o krótkich prostych
166. lotnisko Duży, długi tor. Mianem lotniska określaney jest np. tor w Rzeszowie. Na lewym bucie żużlowcy posiadają specjalną metalową nakładkę, tzw. "łyżwę", wspomagającą pokonywanie łuków w ślizgu kontrolowanym
167. luk - polowa wirażu
168. łuk (u nas czasami zwany "winkiel"),
169. mala- wewnętrzna część toru
170. maż- tor błotnisty
171. minitor - tor o wymiarach sporo mniejszych od standardowych, przeznaczony głównie do szkolenia młodzieży.
172. motokross- zły tor
173. nawierzchnia
174. optymalny tor jazdy- taki tor jazdy, który odpowiada zawodnikowi
175. Owal- tor żużlowy
176. pierwszy łuk Wiraż, w który wchodzą zawodnicy bezpośrednio po starcie.
177. plastelina -Określenie nawierzchni bardzo (zbyt) przyczepnej. Najczęściej narzekają na nią zawodnicy, którzy z braku siły lub kondycji nie są w stanie na takiej nawierzchni utrzymać kierownicy.
178. poligon - czasem tak się mówi na spreparowany tor (coś na wzór wojskowego, wyboistego poligonu)
179. preparacja - przygotowanie toru przez gospodarzy pod swoich zawodników, raczej nieregulaminowa, nieuczciwa zagrywka w postaci np. znajomości rozmieszczenia dziur na torze
180. Prosta przeciwległa- odcinek prosty toru znajdujący się naprzeciwko startu
181. rodzaje nawierzchni (sjenit, granit, żużel)
182. rozjeżdżona nawierzchnia- nawierzchnia po kilku startach, nierówna
183. równanie go tylko wygładza.
184. równanie toru- usuwanie kolein powstałych na torze po kilku wyścigach, służy do tego celu odpowiedni pojazd
185. równy jak stół – tor bez dziur
186. Specyfika toru- określone cechy toru
187. szybka nawierzchnia
188. ścieżka - optymalny tor jazdy
189. śliska nawierzchnia- najczęściej tor bardzo mokry
190. śliski stół - tor śliski, najczęściej po opadach deszczu
191. tarka - nierówności na torze
192. Tor jazdy- odcinek toru na jego szerokości, zawodnik nie powinien gwałtownie zmieniać tory, bowiem Może to samym spowodować upadek innego zawodnika
193. tor komuś leży- odpowiada
194. tor kopny= kopa
195. tor może kleić/trzymać,
196. tor pod koło - tor o przyczepnej nawierzchni, gdzie jest więcej luźnej nawierzchni.; coś pod kołem oznacza nawierzchnię toru choć trochę przyczepną, umożliwiającą walkę na dystansie, a nie tylko na starcie i w pierwszym łuku.
197. tor pod swoich- tor przygotowany tak, aby dać przywilej gospodarzom
198. tor przyczepny - czyli właśnie tor pod koło
199. Tor przyczepny- można na nim osiągać duże prędkości
200. tor się odsypał - po kilku pierwszych biegach luźna nawierzchnia odsypuje się na zewnętrzną część. Tam można szybko jechać
201. Tor się rozkleja- sztuczny tor zamienił się w piaskownicę , nie można na nim jeździć
202. tor się rozsypał - sztuczny tor zamienił się w piaskownicę , nie można na nim jeździć
203. tor śliski - czyli właśnie beton na którym odsypuje się część luźnej nawierzchni
204. tor z jedna ścieżką- jedna ścieżka „niesie”
205. twarda nawierzchnia- tor ubity
206. wertepy- nierówności na torze
207. Wiraż-zakręt na torze
208. wyboista nawierzchnia
209. wykopki (dziurawa nawierzchnia),
210. zbronować tor
211. zrosić, nawodnić tor

OKREŚLENIA ZWIĄZANE Z MECZEM
212. arena walki- tor żużlowy
213. atut własnego toru- przywilej związany z jazda na własnym torze
214. Bieg - wyścig z udziałem określonej regulaminem liczby zawodników na dystansie czterech okrążeń toru; w biegu nie może startować większa liczba zawodników niż wynika to z licencji toru
215. ciężka przeprawa- ciężki mecz
216. Cyrk- kompromitujące zawody
217. czwormecz - zawody z udziałem 4 drużyn
218. derby
219. Dwumecz- dwa mecze, jeden rozgrywany u jednej drużyny, drugi u drugiej
220. Gonitwa- synonim do słowa bieg
221. KSM - kalkulowana średnia meczowe (średnia biegowa * 4)
222. licencja żużlowa
223. losowanie zestawow- wybór zestawów
224. Mecz - zawody drużynowe, w których rywalizują dwie drużyn
225. mecz do jednej bramki
226. mecz nienawiści
227. mecz o czapkę śliwek
228. mecz o pietruszkę
229. mecz o wszystko
230. mecz o życie,
231. mecz przyjaźni
232. mecz z podtekstami
233. Miejsce w biegu - liczba oznaczająca kolejność przekroczenia przez zawodnika linii mety
234. pogrom
235. pojedynek
236. pozycja - miejsce zawodnika w wyścigu lub drużyny w tabeli
237. prace kosmetyczne- zabiegi techniczne, mające poprawić stan toru
238. prezentacja - przedstawienie zawodników przed meczem
239. próba toru - kilka próbnych okrążeń wykonywanych przez zawodnika/zawodników przed meczem
240. program meczowy
241. Program zawodów- tabela pokazująca rozkład pól startowych, numery zawodników, dane zespołów itp
242. protokół meczowy
243. przegrana
244. Punkt bonusowy zawodnika - punkt, który otrzymuje zawodnik w zawodach drużynowych, jeżeli zajął w biegu: II miejsce, jeśli zawodnik z tej samej drużyny zwyciężył a zawodnik z innej drużyny dojechał do mety na III miejscu, III miejsce, jeśli zawodnik z tej samej drużyny zajął II miejsce a zawodnik z innej drużyny dojechał do mety na IV miejscu; punkt ten nie jest liczony do punktacji zawodów
245. Punktacja biegów - za pierwsze miejsce w biegu zawodnik otrzymuje 3 punkty, za drugie - 2 punkty, za trzecie - 1 punkt i za czwarte - 0 punktów; w przypadku równoczesnego przekroczenia linii mety przez dwóch zawodników, dzieli się równo pomiędzy nimi sumę punktów za te miejsca
246. rekord toru - najlepszy czas w historii danego toru
247. rewanż- drugi mecz z ta samą drużyną
248. Rezerwa - dopuszczalny w regulaminie zawodów start zawodnika w biegu w miejsce innego zawodnika lub numeru startowego, który w danym biegu powinien wystartować; rodzaje i zasady stosowania rezerwy określa regulamin zawodów
249. rywalizacja
250. Sezon- rozgrywki zaplanowane na określony okres czasu
251. spacerek – łatwy mecz, bieg, nie wymagający większego wysiłku
252. Sparing - przedsezonowy mecz
253. spektakl- zawody dobre
254. stadion wypełniony po brzegi- komplet publiczności
255. stan meczu - aktualny wynik meczu
256. Stawka zawodników- czterech zawodników stojących na starcie
257. szpil szpil - u nas często mówi się tak na mecz (z niemieckiego spielen - grać, bawić się)
258. Średnia biegowa-
259. święta wojna – często określenie derbów. Najważniejszy mecz dla kibiców w całym sezonie. Mecze z wieloma podtekstami i bogatą historią
260. Terminarz- rozkład meczy w czasie
261. trening punktowany - przedsezonowe zawody (druzynowe lub indywidualne)
262. trojmecz - zawody z udzialem 3 druzyn
263. Turniej - inna nazwa zawodów indywidualnych
264. Walkower - przyznanie zwycięstwa drużynie, w wypadku gdy przeciwnik nie stawi się na zawody, wycofa się lub nie spełni warunków regulaminu
265. wtopa
266. wygrać/przegrać na swoich śmieciach
267. wygrana
268. wyrównany pojedynek
269. Wystawić skład- dokonać wyboru maksymalnie 8 zawodników na mecz
270. Wyścig nominowany- wyścig 14 i 15 w meczu, ich skład jest ustalany dopiero po biegu 13 (jada w nim zawodnicy wytypowani przez trenera)
271. Wyścig- synonim do słowa bieg
272. zacięty mecz
273. Zawody - impreza sportowa składająca się z określonych regulaminem liczby i rozkładu biegów
274. Zawody drużynowe - zawody, w których rywalizują zgłoszone drużyny, klasyfikowane według kryteriów określonych regulaminem
275. Zawody indywidualne - zawody, w których rywalizują między sobą indywidualnie zgłoszeni zawodnicy, klasyfikowani według kryteriów określonych regulaminem
276. zawody młodzieżowe - zawody z udziałem zawodników 21 lat lub młodszych
277. zawody parowe - zawody, w których w barwach każdej drużyny startuje 2 zawodników i ewentualnie
278. zawody towarzyskie - zawody nie wliczane do cyklu turniejow mistrzowskich
279. zestaw- układ Pol startowych i odpowiednie ustawienie zawodników (a lub b)

NAZWY OSOBOWE
280. Adept - osoba pobierająca naukę w szkółce żużlowej w zakresie teorii i praktyki jazdy na żużlu
281. bożyszcze tłumu- ulubieniec publiczności
282. cheerleaderki
283. Chronometrażysta- pracownik dokonujący pomiaru czasu trwania wyścigu (mierzy czas przejazdy najlepszego zawodnika na mecie)
284. Drużyna- grupa zawodników danego zespołu (w danym meczu max liczba zawodników wynosi osiem)
285. funkcyjni - osoby funkcyjne w czasie meczu
286. Gospodarze- zawodnicy jeżdżący na własnym torze
287. Goście- zawodnicy jeżdżący na torze przeciwników
288. Jeździec- zawodnik
289. junior - zawodnik żużlowy mający do 21 lat (włącznie) - Junior - zawodnik młodzieżowy w przedziale wiekowym 16-21 lat.
290. Kapitan- kapitan danej drużyny
291. Lider- najlepszy zawodnik w zespole
292. majster- mechanik
293. Monolit- drużyna, w której zawodnicy zdobywają porównywalną liczbę punktów, są zgrana drużyną
294. outsider-
295. podopieczni trenera- zawodnicy
296. podprowadzające - panie ubrane w jeden z 4 kolorów, oznaczające pola startowe
297. podprowadzający- osoba, która przed startem stoi pod taśma startową i nakazuje zawodnikom stanąć pod taśmą, jakby zachęca ich
298. prowadzący parę- zawodnik z nieparzystym numerem na plastronie
299. przyjezdni,
300. Rezerwa Joker - drużyna korzysta z tej rezerwy jeśli przegrywa 10pkt - zawodnikowi jeżdżącemu z JOKERA pkt mnożone są x2
301. rezerwa toru-zawodnik, który zastępuje kolegę z drużyny - bardziej rezerwa zwykła bądź rezerwa taktyczna (drużyna przegrywająca 6pkt może dokonać zmiany każdego zawodnika)
302. rezerwowy
303. senior - analogicznie, zawodnik 22 lat i wyżej
304. startowy - facet ustawiający zawodników na starcie
305. szkółkowicz - osoba ucząca się jazdy na żużlu
306. Toromistrz- osoba odpowiedzialna za równanie toru
307. trener= szkoleniowiec
308. Weryfikator toru - osoba powoływana przez GKSŻ, której obowiązkiem jest skontrolowanie instalacji i urządzeń toru oraz stwierdzenie, czy tor odpowiada wszystkim obowiązującym przepisom
309. weteran- doświadczony zawodnik
310. Wirażowy-sędzia stojący na wirażu, interweniujący w przypadku złamania regulaminu, wypadku na torze
311. złota rezerwa (taktyczna) Inaczej jocker. Punkty zawodnika wystawionego do biegu jako ZRT liczy się podwójnie, a w zapisie oznacza wykrzyknikiem (np. 4!).

PRZEZWISKA
312. anioły- Toruń
313. armia zaciężna – drużyna, w której większość to żużlowcy z zagranicy
314. Audi- zawodnik startuje 4 razy i za każdym razem jest ostatni. czyli "zdobył" 4 x zero. A cztery kółka/"zera" to logo Audi.
315. Bandziarz - żużlowiec lubiący jeździć "szeroko", przy bandzie.
316. Beduini - żużlowcy z zagranicy
317. Bolki - to od Bolka Procha, żużlowca Polonii Bydgoszcz
318. Buczok - chyba nie trzeba tłumaczyć, w każdym razie tak w Rzeszowie nazywani są tarnowscy kibice
To będzie dobre: "brzeszczoty" - tak zdaniem "Super Nowości" lub "Nowin" są lub byli nazywani w Tarnowie rzeszowscy kibice (lub też "józki")
319. Byki – Leszno
320. chamiteksy - to raczej historyczne wyrazenie zielonogorzan na kibicow z Gorzowa, powstale od przemyslu tekstylniczego i chemicznego w gorzowie (silvana, stilon), chyba juz tego nikt nie uzywa
321. czarne diabły- ostrów (od maskotki)
322. Danish Power Total Domination! Okreslenie kibicow o dunskich zuzlowcach
323. demoni- dawniej o żużlowcach
324. dream team, drużyna marzeń, drużyna gwiazd
325. drukarz, sprzedawczyk wziął walizkę, wziął kopertę –sędzia
326. Dziad- zle jeżdżący zawodnik (kulfon, cienias, leszcz, burak, szmaciarz)
327. dziadek doświadczony zawodnik
328. fajter (z ang. fighter) –walczak daw. waleczny sportowiec, obiecujący, że "da z siebie wszystko”.
329. falubazy - to kibice z zielonej, czyli kargule
330. frelki - na Śląsku mówi się tak na na kobiety/dziewczyny
331. gladiator- dawne określenie na żużlowca
332. gorole - na Śląsku woła się tak na kogoś spoza regionu, spoza Śląska (Ślązacy to hanysy, reszta gorole; są jeszcze krojcoki, czyli mieszańce - pół hanysy, pół gorole np. kogoś rodzice przeprowadzili się kiedyś na Śląsk z Mazur, a ten ktoś się tu urodził i czuje się Ślązakiem. Wtedy jest krojcokiem, bo jego rodzina z dziada pradziada nie zamieszkuje na Śląsku.
333. Gracarze - osobiscie nawet nie wiem co to słowo oznacza, ale nazywa się tak ludzi pomagających w meczu zuzlowym, ktorzy moga byc na plycie stadionu.
334. granatowomarynarkowi - dzialacze z GKSZ gorole (spoza Śląska),
335. gryfy- Bydgoszcz
336. Gwiazdor - zawodnik który był w biegu na ostatnim miejscu ale i tak jedzie na jednym kole na koncu biegu.
337. jaskółki- Tarnów
338. Józki- O kibicach Stali Rzeszów (tak mówią tarnowianie)
339. kalosz- źle sędziujący
340. kamikadze- żużlowiec lubiący ryzykowną jazdę
341. kargule - zielonogorzanie
342. kelner -Obraźliwe określenie zawodnika, na którego dobre wyniki nie liczą kibice i woleliby, żeby został odsunięty od składu. Czasem obiektywnie słuszne, czasem jednak krzywdzące i wynikające tylko z niechęci do zawodnika. Synonim: wynalazek.
343. kibice sukcesu - kibice, którzy przychodzą na mecz wtedy, gdy ich drużyna wygrywa mecz za meczem.
344. kilofy ROW Rybnik
345. kobyliki, Stal Gorzów i Falubaz
346. kolarz - zawodnik zdobywający mało punktów, słaby
347. kotlety, koksy, sterydy, karki - "troszkę" lepiej zbudowani kibice
348. koziołki- lublin
349. krzyżacy- torunianie
350. kserokopiarze (jak ktoś coś kopiuje),
351. laczek - słaby zawodnik
352. lalusie – określenie kogoś kto odpuszcza, boi się. W kierunku zawodników lecą teksty: ty lalusiu
353. Leszcz- synonim słowa „kelner”
354. Lewoskręty- żużlowcy
355. literkowiec"- zawodnik, ktory podczas zawodow skompletowal wszystkie mozliwie literki np (t,d,w,c) t-tasma, d-defekt, w-wykluczenie, c- przekroczony czas 2min.
356. Lokalny matador - typowe dla kibiców z Rzeszowa określenie zawodnika, który tylko na własnym torze dobrze sobie radzi
357. lwy- Częstochowa
358. łebek zawodnik młodzieżowy, junior
359. ŁOŚ kibic z trabka
360. majster"--->okreslenie na mistrza
361. maluczcy- zawodnicy mniej doświadczeni
362. medaliki - częstochowianie
363. młodzik - zawodnik młodzieżowy, junior
364. młynowy, gniazdowy - osoba prowadząca doping
365. Motomyszy – Zielona Góra
366. najemnik- zawodnik zagraniczny, jeżdżący w polskiej lidze
367. napieracz - dobry zawodnik
368. napinacze – często tak się określa grupę kibiców, którzy prowokują swoim zachowaniem (rzucają obelgami, starają się groźnie wyglądać itd.)
369. niedźwiadki= Rawicz
370. Olimpijczyk - żużlowiec, którego dorobek punktowy w meczu wyniósł 5x0
371. Panienka- zawodnik, który jeździ asekuracyjnie
372. parasol - zawodnik mający nieciekawą sylwetkę
373. pasikonik - żużlowiec z niewielkim doświadczeniem, którego łatwo objechać.
374. pierniki - torunianie
375. piknik -kibic nie angażujący się w oprawę meczu
376. płociarz" (jeździ po płotach";
377. pożeracze popiołu- żużlowcy
378. pydy Bydgoszcz
379. rekiny- Rybnik
380. riderzy - zuzlowcy Smile
381. rolnicy- leszczynianie
382. rolnicy/ Unia Leszno
383. rów/rowki ROW Rybnik
384. rutyniarz doświadczony zawodnik
385. rutyniarze- doświadczeni zawodnicy
386. rycerze czarnego toru- określenia żużlowców
387. rydzyki- Toruń
388. sezonowiec - kibic który jest z drużyną jak tylko ona zwycięża.
389. skorpiony- poznan
390. sprzedawczyki – raczej używane w kontekście zawodników. Kiedy dobry zawodnik notuje nieoczekiwanie wpadkę w meczu ligowym bardziej nadpobudliwi kibice raczą używać tego zwrotu. Używane także w stronę zawodnika, jeśli ten zmieni klub na inny ze względu na lepszą ofertę finansową. Wtedy często padają zwroty: złotówa, sprzedawczyk, poleciał na kasę.
391. stalowcy- Rzeszów
392. startowiec -Określenie zawodnika, który dobrze wychodzi spod taśmy, ale na dystansie nie jest już tak skuteczny.
393. stary wyga - doświadczony zawodnik
394. stary wyjadacz doświadczony zawodnik
395. stranieri=zawodnik zagraniczny jakiejś drużyny
396. szczawik- młody, niedoświadczony zawodnik
397. tramwajarze- gorzowianie
398. trębacze - kibice z trąbką
399. tunerzy- mechanicy
400. tyfusy- bydgoszczanie
401. Ukraińcy, na Rzeszów się woła
402. walczak -Dość zabawne określenie zawodnika, który walczy na dystansie, nie odpuszcza, stara się wyprzedzać.
403. watażka- zawodnik jeżdżący brawurowo, który nie dba o kości swoje i rywali
404. Węże – Świętochłowice
405. wieśniaki, Unia Leszno to ogółem
406. wilki- krosno
407. Włókniarz Częstochowa to medaliki, medalikarze,
408. wymiatacz- dobry zawodnik
409. zawodnik na sztukę- junior, który przyjeżdża tylko na jeden bieg
410. złotówa - zawodnik jeżdżący głównie dla pieniędzy
411. żurawie- Rzeszów
412. Żwirosypy- żużlowcy

WYRAŻENIA TRENERSKIE
413. 2x po 3 okrążenia
414. 4xpo półtora- zawodnicy mają ćwiczyć start cztery razy, z każdym przejeżdżają 1,5 okrążenia
415. jedziesz
416. jedźcie parą
417. nie odpuszczaj.
418. nie pękaj,
419. po starcie załóż się na niego
420. pokaż jaja itd.
421. przedłuż lekko prostą
422. trzymaj krawężnik
423. wypchnij go trochę,

NAZWY CHARAKTERU, RODZAJU I JAKOSCI RUCHU
a. Start
424. anemiczny start
425. Atomowy start- bardzo dobry/szybki start
426. czołgać się na starcie - próbować ukraść start, próbować wystartować szybciej niż rywale
427. delegowanie" zawodników na start
428. Dotknąć taśmę- przy starcie dotknąć przednim kołem taśmy startowej
429. Dwie minuty do startu (po zapaleniu pomarańczowego światła)
430. falstart- przedwczesny start
431. grzać silnik- czyli rozgrzewać, żeby wskoczył na właściwe obroty
432. lotny start Zawodnicy na starcie powinni ustawić się nieruchomo przed taśmą w niewielkiej od niej odległości. Czasem próbują wykorzystując nieuwagę sędziego popchnąć motocykl do przodu chwilę przed zwolnieniem taśmy, nadając mu niewielką prędkość początkową. Czasem próba lotnego startu skutkuje wjechaniem w taśmę przez innego zawodnika, zasugerowanego widzianym kątem oka ruszeniem się do przodu innego motocykla.
433. monet startowy- podnoszenie taśmy
434. na gumkę ak nie działa taśma startowa np. nie ma prądu to wtedy osoba funkcyjna napina taką długą gumąi puszcza ją na znak sędziego zawodów
435. najazd na taśmę- dotknięcie taśmy i w konsekwencji jej zerwanie
436. petarda na starcie,
437. Podjechać pod taśmę- znaleźć się na starcie
438. Podniosło motocykl na starcie- na starcie wskutek zbyt dużej ilości gazu motocykl zawodnika podnosi się do góry
439. przespać start
440. przespany
441. przytrzymać zawodników na starcie
442. rakietowy start
443. słabiutki start
444. spalić start
445. Stać nieruchomo pod taśmą- zawodnik nie wykonuje żadnych ruchów motocyklem i czeka na podniesienie taśmy startowej
446. start na chorągiewkę - czasem braknie prądu lub maszyna startowa się zepsuje i wtedy zawodnicy startują na znak machnięcia chorągiewką przez startowego
447. Startować z handicapem- startować z przywilejem, przewagą
448. taśma określa się też sytuacje, w której zawodnik wystartował za wcześnie, przed podniesieniem taśmy startowej, co poskutkowało jej zerwaniem.
449. taśma w górze/ taśma strzela w górę- start
450. ukraść start Z definicji, zawodnicy do startu ustawiają się nieruchomo przed taśmą i puszczają sprzęgło dopiero, kiedy taśma idzie w górę. Niektórzy jednak ryzykują, próbując wyczuć intencje sędziego i puszczają sprzęgło wcześniej. Ukradł start mówi się o zawodniku, któremu taka akcja się udała. Sędziowie nieraz nakazują taki start powtórzyć, moim zdaniem niesłusznie: zawodnik ryzykuje (dotknięcie taśny oznacza wykluczenie z biegu), jeśli mu się udało — jego szczęście. Por. lotny start
451. wjechał w taśmę,
452. wpuścić w taśmę - sprowokować innego zawodnika do dotknięcia taśmy
453. Wstrzelić się- idealnie wyczuć moment podniesienia taśmy startowej
454. wyjść spod taśmy (wyjechać) Wystartować. Można szybko wyść spod taśmy, a można i zaspać na starcie.
455. wyrwał do przodu,
456. wystrzelić jak z katapulty- szybko wystartować
457. Wystrzelić ze startu- bardzo dobrze wystartować
458. wystrzelił jak rakieta
459. zabrać się ze startu źle lub dobrze"
460. zaspać na starcie/ spóźnić się na starcie Spóźnić start, wyjść ze startu ze sporą stratą
461. zerwać taśmę- zerwać taśmę startową
462. znieruchomieć- przed samym startem ustawić motocykl i czekać w bezruchu na start

b. Jazda
463. akcja -Atak, określenie zwykle używane w odniesieniu do ataku uwieńczonego powodzeniem.
464. balans ciałem- odpowiednie układanie ciała
465. bączek - gdy zawodnik jadący w łuku zbyt mocno wyłamie motocykl i zakręci się wokół własnej osi i z reguły upada na tor
466. bezkompromisowa jazda,
467. błysnąć talentem,
468. Brać zakręt- wchodzić w łuk, wiraż
469. Brawura- ryzykowna jazda
470. Brawurowa jazda- jazda ryzykowna
471. Buksowanie- ma miejsce gdy koło zaczyna obracać się w miejscu wyrzucając luźną nawierzchnię, a motor nie jedzie wcale lub bardzo wolno, brakuje przyczepności
472. Być na czele- jechać na pierwszym miejscu
473. być w kontakcie- zawodnicy podczas ostrej walki dotykają się łokciami, motocyklami
474. chodzić -W zestawieniach chodzi duża i chodzi mała oznacza dobrą przyczepność toru przy krawężniku lub z dala od niego, odpowiednio.
475. Cieniować -Od cienki. Oznacza „cienką”, czyli słabą jazdę zawodnika, rzadziej całego zespołu.
476. Ćwiczyć start- ćwiczyć na treningu tylko momenty startowe
477. Dociążyć motocykl- dy zawodnik siada na nim bardziej w stronę tylnego błotnika tak, aby jego ciężar przeniósł się w stronę tulnego koła
478. dogadać się ze sprzętem - sprzęt zaczyna pracować tak jakby sobie tego życzył zawodnik
479. dostał szprycę,
480. dowieźć kogoś do mety - najczęściej bardziej doświadczony partner z pary wypuszcza juniora do przodu i blokuje rywali aż do samej mety, by ci nie mieli szans na wyprzedzenie
481. doznać uślizgu,
482. duża chodzi = można jechać po dużej
483. duża -W zest. po dużej oznacza jazdę szeroko, z dala od krawężnika.
484. dynamiczna,
485. dystans-W zestawieniu na dystansie oznacza wszystko to, co dzieje się podczas biegu po ustaleniu się kolejności po wyjściu z pierwszego łuku.
486. gęsiego Jazda gęsiego oznacza nudny bieg, w którym zawodnicy jadą kolejno w sporych odległościach od siebie; w takim biegu nie ma mijanek. Zob. też kontakt.
487. gryzienie toru - walka do ostatnich metrów, nawet gdy przeciwnik jest daleko
488. gryźć krawężnik - jazda przy samym krawężniku (czyli wewnętrzna część toru)
489. holować kogoś (partner z drużyny wypuszcza kolegę i uniemożliwia przeciwnikom wyprzedzenie),
490. iść po bandzie,
491. jazda bark w bark,
492. Jazda na jednym kole- podniesienie przedniego koła podczas jazdy, często wywołane błędem zawodnika
493. jazda parą,
494. jazda po bandzie - jazda po zewnętrznej części toru zaraz przy dmuchanej bandzie bezpieczeństwa
495. jazda po orbicie - czyli jazda po zewnętrznej części toru
496. jechać bez głowy
497. jechać bez nogi - pokonywać łuki nie kładąc lewej nogi na ziemii
498. jechać dęba,
499. Jechać na okrętkę-
500. jechać na platerek - wyprzedzać bardzo ciasno, wchodzić ciasno między 2 zawodników
501. Jechać na styk- jazda bardzo blisko siebie
502. jechać na wyprostowanej maszynie,
503. jechać parą
504. jechać po trupach
505. jechać pod płotem,
506. jechać przy krawężniku,
507. jechać swoje W sytuacji, gdy będący na prowadzeniu zawodnik ma wystarczającą przewagę nad pozostałymi, może on jechać swoje, tj. wybierać najkorzystniejszy, najszybszy tor jazdy bez potrzeby jego zmiany w celu obrony pozycji.
508. Jechać szerzej- jechać bliżej bandy
509. jechać sztywno,
510. Jechać w ślad za kimś- jechać bardzo blisko zawodnika z przodu
511. jeździć jak panienka,
512. jeździć z błyskiem,
513. jeździć z ikrą,
514. jeździł na tzw. osiołku, co w slangu żużlowym oznacza, że nie miał dość szybkiego motocykla.
515. kanapka (wziąć w kanapkę)-jeden zawodnik z danej drużyny jedzie po prawej stronie przeciwnika, a drugi po lewej. Zawodnik z drugiej drużyny znajduje się w środku, bez możliwości manewru
516. karambol
517. kleić -W zwrotach tor [mała, duża] nie klei oznacza brak przyczepności nawierzchni na całym torze lub jego części.
518. Kontakt- zbliżenie zawodników, nawet „pojedynek na łokcie”
519. kontakt, jazda w kontakcie -Mówimy, że zawodnicy jadą w kontakcie, kiedy podczas biegu jadą w bardzo małej odległości od siebie albo jeden obok drugiego. Na drugim biegunie jest jazda gęsiego.
520. łamać motocykl - czyli ustawiać motocykl pod kątem odpowiednim do pokonania łuku toru
521. łańcuch się zerwał,
522. Łykanie - Wyprzedzanie przez żużlowca innego zawodnika.,
523. majster - zdobycie druzynowego mistrzostwa polski (DMP)
524. mała W zest. po małej oznacza jazdę przy kredzie.
525. Mieć za sobą starty- pojechac kilka biegów
526. mijanka Wyprzedzanie, czyli tzw. akcje na dystansie. Biegi z mijankami są najbardziej widowiskowe i emocjonujące.
527. Motocykl nie ciągnie- nie osiąga dobrej prędkości
528. motor się mnie słucha/nie słucha - często tak mówią zawodnicy
529. motor w motor,
530. na jednym kole,
531. napędzić się po orbicie - rozpędzić motor na zewnętrznej części toru
532. nie zamyka gazu - o zawodniku, nie boi się walki o pozycje z innym zawodnikiem, szczegolnie gdy zbliza sie do wejscia w łuk
533. nieprzemyślana jazda,
534. nożyce Atak, polegający na szerokim wjechaniu w łuk, a kiedy broniący prowadzenia zawodnik również pojedzie szeroko, ciasnym wyjściu z wirażu. zrobic nozyce- wjechać w luk po zewnętrznej i wyjechać po wewnętrznej ,kiedy rywal najmniej sie nas tam spodziewa.
535. objechać przeciwnika
536. odkrecic gaz = odkrecic przepustnice = odkrecic manetke
537. Odkręcić manetkę- zdecydowanie przyspieszyć i jechać szybko
538. Odpalanie silników-
539. orbita Inaczej duża. Jechać po orbicie lub orbitować oznacza szeroką jazdę w łukach, z dala od krawężnika.
540. Parowa jazda- współpraca zawodników z tej samej drużyny, jedne pilnuje wewnętrznej, a drugi zewnętrznej
541. plecy=bęcki=torba
542. po dużej,
543. po krewężniku,
544. po małej,
545. po orbicie,
546. poezja żużla Ogólnie: wszelkie trzymające w napięciu biegi i porywające akcje.
547. pojedynek na łokcie,
548. pokazać klasę, gwiazdorzyć,
549. połamać kogoś,
550. połamany,
551. popisywać się,
552. poprawiać gogle w czasie jazdy,
553. poskładać się,
554. poszedł, pojechał po bandzie - pojechał bardzo widowiskowo, ryzykownie, niebezpiecznie
555. poszerzyć tor jazdy,
556. powieźć (kogoś)- zachować się niezbyt fair wobec innego zawodnika, sprawić iż musi przymknąć gaz żeby nie upaść
557. pójść po bandzie - [sensu stricte] jechać skrajnie zewnętrzną częścią toru; [sensu largo] robić coś ekstremalnie, radykalnie, ryzykownie;
558. Praca łokciami-
559. prowadzić zawodnika - z reguły słyszy się o tym gdy bardziej doświadczony zawodnik jedzie na drugiej pozycji broniąc jadącego na pierwszej poyzcji mniej doświadczonego zawodnika z tej samej drużyny
560. przebić się do przodu- przesunąć się na punktowaną pozycje
561. przemknąć obok kogoś,
562. przyciąć tor jazdy,
563. przycinka, przyciąć do krawężnika -Szybkie zjechanie do wewnętrznej na wejściu w łuk. Manewr często stosowany (i nieraz przynoszący sukces) po przegranym starcie.
564. Przymknąć (zamknąć gaz)- nagle gwałtownie zwolnić do prędkości bliskiej 0km/h
565. Przymknąć gaz- zwolnić, nie dodawać gazu
566. Rozegrać taktycznie bieg
567. siedziec komus na kole - czyli byc zaraz za nim w trakcie trwania wyscigu
568. siedzieć na kółku- blisko jechac z akims że jeden zawodnik czuł na plecach oddech drugiego
569. Składać motocykl (Składać się)- gdy zawodnik pokonuje łuk to wówczas musi (con. Powinien) złożyć motocykl (złożyć się).
570. Składać się- odpowiednio ułożyć ciało i motocykl, by wejść w wiraż
571. spadła keta,
572. spasować (się, motocykl) Określenie oznaczające czynności takiego ustawiania motocykla, by na danym torze jeździł jak najlepiej.
573. sprzedał mu szprycę,
574. staranować,
575. styk Określenie na styk używane jest w dwojakim sensie: jazda na styk oznacza sytuację, gdy dwóch lub więcej zawodników jedzie tuż obok siebie, mecz na styk oznacza emocjonujące spotkanie ligowe, gdzie dwie drużyny cały czas dzieli niewielka różnica punktowa, przez co wynik ostateczny rozstrzyga się dopiero w ostatnich biegach
576. szalona jazda,
577. Szarżować- jazda ryzykowna, ostra
578. szczepić się motocyklami- dwóch zawodników zaczepia się motocyklami, co w konsekwencji w większości powoduje upadek
579. szpryca -Struga nawierzchni toru wyrzucana spod tylnego koła motocykla, szczególnie dokuczliwa dla zawodników jadących na dalszych pozycjach podczas opadów deszczu. Intensywność szprycy mają ograniczyć deflektory. O zawodniku, który wjechał w taką strugę mówi się, że dostał szprycę.
580. szprycha w szprychę,
581. ściąć,
582. ścinać do wewnętrznej - czyli zmieniać tor jazdy z zewnętrznego do wewnątrz
583. Ślizg kontrolowany- sposób pokonywania łuków w żużlu
584. świeca, zrobić świecę Przy niedociążonym przodzie motocykla, moc silnika unosi przednie koło. Jeżeli zawodnik w porę nie przymknie gazu, motocykl staje dęba i przewraca się. Świece zdarzają się niemal wyłącznie na starcie, na dystansie tylko w sytuacjach najechania na jakąś nierówność lub miejsce o wyraźnie większej przyczepności.
585. tasowanie, przetasowania Częste zmiany kolejności w biegu. Takie właśnie biegi dostarczają najwięcej emocji kibicom.
586. trzymac sie sciezki - jechac najbardziej efektywna czescia toru
587. trzymać gaz" - jechać szybko, odważnie, nie odpuszczać
588. trzymać kontakt z rywalem, być w kontakcie z rywalem - być blisko rywal
589. Trzymać krawężnik - jechać blisko wewnętrznej części toru
590. trzymać kredę Jechać na wirażu blisko krawężnika, nie pozwalając na wyprzedzenie po wewnętrznej.
591. Trzymać małą- synonim do „trzymać kredę”
592. trzymać się kogoś - jechać bardzo blisko rywala
593. upaść,
594. Ustawiać się w sznureczek
595. uślizg Sytuacja, gdy tylne koło na wirażu traci przyczepność i „ucieka” do przodu. Sytuacja taka zwykle kończy się upadkiem.
596. Walczyć z torem- jeździć bardzo słabo, mieć kłopoty ze składaniem motocykla.
597. Walczyć z zębem- zaciekle walczyć o zwycięstwo
598. wąchać czyjś kurz - mówi się "mógł tylko powąchać jego kurz", czyli nie miał szans na wyprzedzenie rywala i jedynie mógł jechać za jego plecami, najczęściej dostając szprycą spod kół
599. wąchać dymek oglądać plecy" (305) - czyli jechać za kimś.
600. wchodzić na trzeciego.
601. wciągać kreskę - jechać przy krawężniku
602. wejsc komus pod łokieć - czyli zaatakowac po wewnetrznej czesci toru na łuku, gdzie zawodnicy jada wtedy wylamanymi motocyklami niekiedy centymetry od siebie i na wyjscu z łuku to atakujacy wyjezdza pierwszy ALBO kiedy zawodnik atakowany jest juz wylamany w łuku zawodnik atakujacy przejezdza po jego lewej stronie i na wyjscu z luku jest juz pierwszy
603. wejść między dwóch,
604. wejść na krzywiznę- w wiraż
605. widowiskowa,
606. Wjechać z całym gazem w wiraż- składając się do wejścia w wiraż nie zamknąć gazu
607. wozić się O zawodniku jadącym na końcu stawki, który nie wykazuje ambicji, by dogonić i zaatakować jadących przed nim mówimy, że wozi się.
608. Wpasować w deski - przyprzeć rywala do bandy.
609. wsadzić w dechy,
610. Wyczyścić krawężnik- Jazda po wewnętrznej części toru tak, że przednie koło motocykla jedzie już po murawie a tylne po krawężniku.
611. wygrać o błysk szprychy,
612. wykluczenie,
613. wykładać się na łuku,
614. wykrywacz dziur (ktoś kto nagminnie wjeżdża w dziury),
615. wyłamać (złamać) motocykl Oznacza wejście w ślizg kontrolowany na początku łuku.
616. wyłożyć się,
617. wypchnąć kogoś,
618. wywiezdz kogoś w plot-nie zostawić miejsca przeciwnikowi po zewnętrznej stronie toru.
619. wywieźć kogoś w bande - kiedy atakujacy po zewnetrznej zawodnik zostaje wypchniety pod bande toru
620. wywrócić się,
621. Wzięty w kleszcze synonim do wziąć w kanapkę
622. zablokować,
623. zabłysnąć,
624. zajechać komuś,
625. zakopać się Z reguły po kilku biegach pod bandą gromadzi się warstwa luźnej nawierzchni odrzuconej tam kołami motocykli. Warstwa ta nie ma dobrej przyczepności i zawodnik, który pojechał za szeroko (lub został wywieziony) traci prędkość i miejsce w stawce. Mówimy wtedy, że zakopał się [pod bandą].
626. zaliczyć dechy (wjechać w bandę)
627. założyć się (na kogoś) Wchodząc ciasno w łuk, „docisnąć” jadącego po wewnętrznej zawodnika do kredy, uniemożliwiając mu szybką jazdę do przodu i zmuszając do przymknięcia gazu.
628. założyć się na kogoś,
629. Zamkniecie na wirażu
630. zastępstwo,
631. zawodnika "postawiło", "pociągnęło"
632. zczepić się,
633. zdeklasować kogoś,
634. zdublować kogoś, zdeklasować,
635. zgubić laczek (łyżwa na nodze, którą się podpiera żużlowiec),
636. zgubić pokrowiec,
637. złamać motocykl, wejść ślizgiem w łuk,
638. złamać się w łuk,
639. złapać gumę, kapcia, panę,
640. zmiana,
641. znaleźć ścieżkę- jechać w takimi miejscami na torze gdzie jest optymalnie czyli najszybciej
642. zrobić świecę (postawiło motor po starcie),
643. zrywać zrywkę,

EFEKT
644. Bączek- inaczej upadek zawodnika, spowodowany za mocnym złamaniem/wyłamaniem motocykla w łuku. Wtedy tylne koło zaczyna "wyprzedzać" koło przednie i mammy bączka.
645. bęcki - wysoka przegrana
646. błyszczeć w meczu
647. Bonusy
648. bouns, punkt bonusowy -Dodatkowy punkt doliczany zawodnikowi, który konczy bieg przyjeżdżając za kolegą z zaspołu. Nie jest wliczany do punktacji zespołu z zawodach drużynowych, daje jednak lepszą orientację w osiągnięciach zawodnika, niż oficjalna punktacja (i zapewne jest podstawą do wypłat za biegopunktówkę). W zapisie oznaczany zazwyczaj gwiazdką (np. 1, 3, 2*, 2*, 0).
649. dać do wiwatu - np. wygrać wysoko kilka wyścigów pod rząd i pozbawić rywali złudzeń o zwycięstwie
650. defekt -Awaria motocykla. W żargonie jednak mówi się często zawodnik zdefektował, mimo że awaria przytrafiła się maszynie, nie człowiekowi.
651. domino, efekt domina -Sytuacja, gdy (najczęściej po starcie) zawodnik jadący po wewnętrznej podcina drugiego, a tamten upadając powoduje upadek jeszcze jednego lub dwóch następnych zawodników.
652. dosprzętowić kogoś - dostarczyć części, czy komplete motocykle zawodnikowi
653. dostać zadyszki
654. dowieźć ważne punkty do mety
655. drzeć z kimś koty
656. duży/mały/czysty/z bonusami komplet
657. dwucyfrówka -Zdobycie przez zawodnika 10 lub więcej punktów w meczu lub turnieju.
658. dzwon -Upadek. Bez wątpienia od „przydzwonić”.
659. Finisz- przekroczenie linii mety
660. Gleba- upadek
661. Jednopunktowy dorobek
662. Karambol-wypadek z więcej niz 1 zawodnikiem.
663. kasa wygrala mecz = tak sie mowilo kiedy druzyna przegrywala mecz przy pelnych trybunach.
664. kąsać kogoś - bez przerwy jeden zawodnik atakuje drugiego podczas wyścigu
665. komplet [punktów] Zdobycie przez zawodnika wszystkich punktów, jakie tylko są do zdobycia w danych zawodach, wygranie wszystkich biegów. W zawodach ligowych lub parowych rozróżnia się nadto duży komplet, kiedy zawodnik wygrywa wszystkie biegi oraz mały komplet, kiedy w niektórych przyjeżdża za plecami partnera z zespołu lub pary (ale nie traci żadnego punktu na rzecz przeciwników).
666. Komplet punktów
667. Kontuzja- uszkodzenie ciała zawodnika, najczęściej wskutek wypadku na torze
668. Koziołkować- upaśćna tor, „przelecieć przez motocykl”
669. kreska Meta. Na kresce oznacza to samo, co na linii mety.
670. Male punkty różnica punktów zdobytych punktów w tabeli
671. markowany defekt motoru-udawany przez żużlowca defekt, najczęściej gdy jedzie on na 4 miejscu.
672. naciskać kogoś
673. objechać [kogoś] W tym zestawieniu: zwyciężyć, prześcignąć. W bardziej dosłownym wyprzedzić po dużej.
674. Objechać mecz- brać udział w meczu
675. oczko Punkt uzyskany w meczu lub turnieju. Można przywieźć dużo oczek, a można i mało….
676. odpuścić Zrezygnować z ataku lub pogoni za jadącym z przodu zawodnikiem.
677. Oglądać plecy- jechać na samym końcu
678. Ograć rywali- zwyciężyć
679. Opanowac maszynę
680. podnieść komuś temperaturę
681. Podwójne zwycięstwo- zwycięstwo pary zawodników z jednej drużyny (musza zająć 1 i 2 miejsce)
682. pokazać gdzie pieprz rośnie
683. pokazać gdzie raki zimują
684. Pokazać plecy zawodnikowi X- skończyć wyścig przed zawodnikiem X
685. Pokonac wiraż
686. położyć się, położyć motocykl Upadek kontrolowany. Zawodnik zwykle kładzie motocykl, by nie najechać na leżącego na torze innego zawodnika.
687. poprzekładać się - zwrot często stosowany w stosunku do zawodników: "muszą się poprzekładać" (dopasować przełożenia w motocyklach do warunków torowych)
688. pozbawić złudzeń rywali
689. Przebudzić się- po kilku nieudanych startach zacząć odnosić sukcesy
690. przedzielić Wyprzedzić jednego z zawodników z pary jadącej z przodu
691. Przejechać się po bandzie - pokonać zakręt całkiem na zewnętrznej części toru, przy samej bandzie
692. Przekroczenie linii mety - przekroczenie linii mety po przejechaniu pełnego dystansu biegu przez jakąkolwiek część przedniego koła motocykla, z zastrzeżeniem, że zawodnik jest w kontakcie z motocyklem
693. Przysiąsc na dupie- lekki uślizg, gdy zawodnik upada, ale niegroźnie lub gdy doda za dużo gazu w łuku i tylne koło wyprzedzi przednie - czyli gdy go obkręci
694. puchnie - zawodnik słabnie z okrążenia na okrążenie
695. ręce mu spuchły - najczęściej braki kondycyjne u zawodnika
696. rozgryźć tor - dopasować się do toru
697. Rzut na taśmę gdy wyprzedzenie następuje w ostatniej chwili biegu. „Wygrał rzutem na taśmę” oznacza, że „wyszedł na prowadzenie w ostatniej chwili”
walnąć w palnik - napić sie przed lub po zawodach. - zwrot często używany przez Sławka Drabika
i zbliży się do ogrodzenia
698. siąść na tyłek Niegroźny upadek, spowodowany zazwyczaj uślizgiem tylnego koła, gdy motocykl wyjeżdża w łuku na zewnętrzną spod zawodnika.
699. spadła keta - spadł łańcuch w motocyklu
700. Stawac dęba
701. szarpać się z kimś
702. Szczepić się motocyklem
703. Triumfować- zwyciężyć
704. trzasnąć komplet w meczu
705. Uślizg koła- osunięcie się koła, najczęściej z powodu złego stanu toru
706. wejść komuś pod łokieć - kiedy jeden zawodnik wyprzedza drugiego z jego lewej strony w taki sposób, że praktycznie schyla się, przemyka pod/koło łokcia rywala; wyprzedzić w bardzo bliskim kontakcie
707. Wejść pod łokieć- przecisnąć się obok drugiego zawodnika, wykorzystując bardzo wąska szczelinę pomiędzy nim a krańcami toru
708. Wygrać o błysk szprychy- być minimalnie lepszym od drugiego zawodnika. Określenie to jest używane, gdy zawodnicy meldują się na mecie prawie równo i trudno jest bez powtórek wskazać zwycięzcę.
709. Wykluczenie- usunięcie zawodnika z wyścigu
710. wykręcić czas
711. Wynieśc się gdy siła odśrodkowa wyniesie zawodnika pod bandę, albo gdy sam odejdzie od krawężnika
712. Wyprzedzić na dystansie- wyprzedzić innego zawodnika podczas wyścigu, ale nie na starcie
713. Wywieźć w dechy oznacza manewr polegający na celowym przedłużeniu prostej lub szerokim przejechaniu łuku tak, by atakujący po zewnętrznej przeciwnik z braku miejsca musiał zwolnić. Jeśli trafi na siebie dwóch dostatecznie nieustępliwych zawodników, na prostej sytuacja taka kończy się zwykle upadkiem jadącego z tyłu, czasem obu .Synonimy: płot, ogrodzenie, siatka
714. Wziąć go po dużym/długim/zewnętrznej - wyprzedzić przeciwnika na łuku z jego prawej strony
715. Wziąć go po małym/krótkim/wewnętrznej - wyprzedzić przeciwnika na łuku po jego lewej stronie
716. Zabrac kogos na wirazu- spowodowac upadek
717. zagotowało się - jak wyżej
718. zagrać pierwsze skrzypce w meczu - bardzo dobry występ
719. Zainkasował 2 pkt- zdobyć
720. zakopać się, zasypać się - kiedy zawodnik wjeżdża w tę część toru, gdzie jest za dużo luźnej, odsypanej nawierzchni i momentalnie wytraca prędkość, często mając problem z równowagą
721. zakotłować się gdzieś - napięta, złożona sytuacja
722. Zamknąć kogoś - zajechać mu drogę na wewnętrznej części wirażu
723. Zamknąć manetkę- zamknąć gaz, zwolnić
724. zamknąć przy bandzie/płocie - zawodnik blokuje rywala próbującego go wyprzedzić po szerokiej, zostawiając mało miejsca przy bandzie lub nie zostawiając go wcal
725. zaparkowac - uderzyc w bande
726. Zasmakować nawierzchni- upaść na tor
727. zasypało go - zawodnik dostał porządną szprycę, która go nieco przyhamowała i często ograniczyła pole widzenia
728. zgrzać kogoś
729. Zjechac z toru-
730. złapać drugi oddech
731. Zrobic wode - zdobyc conajmniej polowe punktow druzyny przeciwnej
732. zrobic wode = druzyna robi wode gdy uzyska wiecej nic 30 pkt w meczu
733. zrobić (kogoś) W tym kontekście — wygrać start, wyprzedzić na dystansie albo po prostu zwyciężyć w całym biegu.
734. Zrobić fulla- komplet punktów

NAZWY STANOW EMOCJONALNYCH
735. być w gazie - jeśli zawodnik prezentuje wysoką form
736. Dać się podpuścić pozwolić na oddziaływanie psychiczne innych zawodników, starających się złamać przeciwnika
737. kisić się gdzieś - marnować się gdzieś, tkwić gdzieś długi czas
738. krew mnie zalewa - często używany zwrot przez kibiców, może być przez trenera czy zawodników
739. oswoić się
740. przejście obok zawodow, gdy zawodnik jeździ bez zaangażowania tzn. wyjeżdża do biegow, ale nic nie walczy jedzie asekuracyjnie
741. Przeżywać przedstartowa gorączkę
742. rozwinąć się, rozwinąć skrzydła, wyskoczyć, eksplodować - rozwinąć swój talent
743. spalić się - zawodnicy czasem nie wytrzymują w czasie meczu presji i spalają się psychicznie, notując słabsze wyniki
744. uwstecznić się
745. wypalić się - kiedy coś nie sprawia już przyjemności, nadmiar rutyny, brak motywacji, chęci do czegoś
746. z niejednego pieca jadł - sporo przeszedł, doświadczony
747. zaaklimatyzować się w nowym otoczeniu
748. zaaranżować coś


NAZWY OBYCZAJOW I ZAWODÓW
749. chrzczenie żużlowca/nowego kibica na wyjeździe,
750. czapka Kadyrowa - funkcjonuje ona w Indywidualnych Mistrzostwach Polski i jest przekazywana nowo wyłonionemu mistrzowi
751. derby -Spotkanie ligowe z odwiecznym rywalem zza miedzy. Takie pary stanowią Toruń i Bydgoszcz, Gorzów i Zielona Góra (derby Lubuskie) oraz Tarnów i Rzeszów (derby Małopolski).
752. dom -Mecz rozgrywany na własnym stadionie, inaczej „u siebie”.
753. meksykańska fala- rodzaj dopingu, polega na tym, ze kibice podnoszą się z miejsc unoszą ręce do góry
754. memoriał- coroczne zawody na czesc zmarlego zawodnika
755. Palenie marynarki
756. pasowanie na żużlowca,
757. poświęcenie toru
758. Prace ziemne - badanie spoistości pola startowego czubkiem buta.
759. Prezentacja- przedstawienie zawodników, przywitanie kibiców itd
760. Runda honorowa
761. uderzanie laczkiem przyszłego żużlowca,
762. wyjazd Mecz wyjazdowy, na obcym stadionie. Por. dom.
763. złoty kask, srebrny, brązowy
764. Kryterium Asow - zawody w Bydgoszczy przed rozpoczeciem sezonu zuzlowego. charakteryzuje sie tym, ze wystepuja tam zawodnicy z polska licencja zuzlowa z najwyzszymi srednimi na mecz za poprzedni sezon
765. ZK zloty kask
766. SK srebrny kask -do 21 lat
767. BK brazowy kask do 19 lat

FRAZEOLOGIA
768. Bark w bark- modyfikacja zw. Ramię w ramię, walczyć zaciekle
769. Być szybszym od kogoś o błysk szprychy
770. Być u progu sezonu- rozpoczynać sezon
771. Ciułać punkt po punkcie
772. Jechać kolo w kolo
773. Łokieć w łokieć- modyfikacja zw. Ramię w ramię, walczyć zaciekle
774. Przegrać z Kretesem"- przegrać dużą ilością punktów
775. Ryk silników-bardzo głośny dźwięk, wydawany przez motocykle
776. Rzut na taśmę gdy wyprzedzenie następuje w ostatniej chwili biegu. „Wygrał rzutem na taśmę” oznacza, że „wyszedł na prowadzenie w ostatniej chwili”
777. Ułańska szarża
778. Walka na smeirc i Zycie
779. Wygrywać bieg za biegiem
780. Ze startu na start

OGÓLNE OKREŚLENIA NA TEN SPORT
781. Czarne szaleństwo- zawody żużlowe
782. czarny sport - żużel
783. dirt-track, czyli na nawierzchni żużlowej,
784. ice speedway - zawodnicy scigaja sie na lodzie
785. mini żużel - zawody z udzialem najmlodszych "zuzlowcow"
786. speedway Kolejne idiotyczne zapożyczenie z angielskiego. Uzasadniane tym, że obecnie na większości obiektów zawodnicy nie ścigają się na nawierzchni żużlowej, tylko granicie z dodatkiem glinki. Mimo intensywnej promocji przez dziennikarzy nie wyparło rodzimego określenia żużel. Używane oficjalnie, nadal jednak chodzimy na żużel, a nie na speedway; zawody są żużlowe, a nie speedwayowe. I bardzo dobrze!
speedway, żużel, czarny sport, brudny sport, męski sport, sport dla prawdziwych twardzieli/facetów, dirt track
787. szlaka Regionalne (Rawicz, być może i Poznań) określenie żużla. Iść na szlakę znaczy tyle, co wybrać się ma mecz żużlowy. W niedawnych latach prawie zapomniane, obecnie — być może w związku z pojawieniem się takich klubów jak Piła i Poznań — przeżywa pewien renesans.
788. żużel na trawie - zawody odbywaja sie na nawierzchni trawiastej
789. Żużlowa karuzela- wszystko, co związane z tym sportem

INNE
790. "Sędziego nie było, czasów nie mierzono." - Żartobliwe określenie pseudo-zawodów (takiego treningu punktowanego), do których kluby, tnąc koszty, nie zatrudniają części obsługi technicznej (sędzia, spiker, chronometrażysta). Określenie wzięło się z relacji prasowych, w których po opisie zawodów i podaniu punktacji indywidualnej i/lub drużynowej pojawiał się właśnie taki zapis zamiast standardowego "Zawody sędziował ......., NCD ...... w biegu ...... uzyskał ....."
791. Biegopunktowka- ilość zdobytych punktów w meczu przez danego zawodnika albo nazwać w ten sposób średnia biegopunktową powiedzieć, że dany zawodnik ma średnią 2,19 pkt/bieg
792. Degrengolada- jest używane, gdy rozmawia sie o sytuacji żużla w jakimś mieście lub o postawie jakiegoś zawodnika na przestrzeni kilku sezonow
793. dojazdowe- oplata za dojazd
794. dzika karta - kalka językowa (od ang. wild card), która mimo krytyki zagościła już w języku; za późno już na propozycję spolszczenia np. na pojechać jako fuks. Dzika karta oznacza przyznanie prawa do startu zawodnikowi na mocy decyzji organizatora.
795. Generalki- klasyfikacja generalna grand prix
796. Grand prix- zawody najwyższej klasy
797. Handicap- wyrównanie szans
798. kontrakt amatorski - gdy klub dla o sprzęt, a zawodnik ma mniej płacone lub ma stypendium
799. kontrakt zawodowy - gdy zawodnik sam dba o swój sprzęt, remontuje silniki, ma lepszą stawkę
800. Licencja Jest kilka rodzajów licencji. Np. licencja, którą każdy zawodnik musi zdać aby jeździć na żużlu. Licencje też musi uzyskać tor, na którym będą odbywać się zawody. Itd.
801. Opłotki-
802. oprawa - zorganizowany i przygotowany wcześniej przez kibiców doping polegający na ustalonych okrzykach, prezentowaniu wybranych flag, układach choreograficznych, czy też pokazach pirotechnicznych.
803. Parafować- potwierdził telefonicznie
804. poczuć zapach metanolu - wybrać się na zawody żużlowe
805. punktówka - czyli forma płatności zawodnikowi za każdy zdobyty punkt w danym meczu
806. pylica - choroba jeżdżących na końcu
807. robić oprawę zawodów - dot. np. fan clubu, który odpala race itp.
808. rund zasadnicza
809. runda play off
810. Startowe- pensja
811. Szkółka żużlowa
812. Średnia meczowa-
813. Transferowa karuzela
814. Transfery
815. w walce o medale DMP mówi się, że dany klub idzie na majstra Smile czyli będzie walczył o złoto, szykuje się do mistrzostwa
816. wąchać dymek Również powąchać dymka. Wybrać się na zawody żużlowe.
817. wyścig zbrojeń - odniósł bym to też do transferów
818. Wyścig zbrojeń- konkurencja sprzętowa
819. Żużlowanie- naśladowanie sław

SKRÓTY
820. CMSE- CenterNet Mobile Speedway Ekstraliga
821. DMŚ/ IMS
822. Drużynowe Mistrzostwa Polski (DMP) - oficjalne określenie ekstraligi
823. Drużynowe Mistrzostwa Świata (DMŚ) - obecnie ich rolę pełni DPŚ
824. Drużynowy Puchar Świata (DPŚ)
825. EL - Elite League (ekstraliga angielska)

826. FIM = Międzynarodowa Federacja Motocyklowa (Fédération Internationale de Motocyclisme) zrzeszająca Narodowe Federacje Motocyklowe, sprawująca najwyższą władzę w światowym sporcie motocyklowym
827. FMN = Narodowa Federacja Motocyklowa, członek FIM
828. FMNR - Federacja Narodowa organizująca zawody
829. GKSŻ = Główna Komisja Sportu Żużlowego Polskiego Związku Motorowego - społeczny organ Zarządu Głównego PZM, powoływany dla kierowania i realizacji zadań i polityki PZM w dyscyplinie sportu żużlowego
830. Indywidualne Mistrzostwa Europy (IME)
831. Indywidualne Mistrzostwa Polski (IMP)
832. Indywidualne Mistrzostwa Świata (IMŚ) - obecnie ich rolę pełni SGP
833. KPE - Klubowy Puchar Europy
834. KSM- Kalkulowana Średnia Meczowa średnia biegowa *4
835. Mistrzostwa Polski Par Klubowych (MPPK)
836. Młodzieżowe Drużynowe Mistrzostwa Polski (MDMP)
837. Młodzieżowe Indywidualne Mistrzostwa Polski (MIMP)
838. Młodzieżowe Mistrzostwa Polski Par Klubowych (MMPPK)
839. NCD - Najlepszy Czas Dnia
840. NetFansi - określenie zrzeszonej grupy kibiców, mającej w nazwie człon Net F@ns (np. PBNF - Polonia Bydgoszcz Net F@ns, FNF - Falubaz Net F@ns, NFST - Net F@ns Speedway Toruń)
841. OKSŻ = Okręgowa Komisja Sportu Żużlowego Polskiego Związku Motorowego - okręgowa komisja powoływana do realizacji określonych zadań Związku w dziedzinie sportu żużlowego na terenie działalności Okręgu Drużynowe Mistrzostwa Polski, DMP, Ekstraliga żużlowa, Ekstraliga - oznaczenia określające najwyższą klasę rozgrywek w polskim sporcie żużlowym
842. PZM = Polski Związek Motorowy - polska Narodowa Federacja Motocyklowa, członek FIM i UEM, związek, który w dziedzinie sportów motorowych realizuje zadania polskiego związku sportowego, działający w oparciu o Statut
843. PZMot Polski Związek Motorowy
844. SE- Speedway Ekstraliga
845. SGP - Speedway Grand Prix
846. Speedway World Cup (SWC) = DPŚ
847. Spółka EŻ, EŻ - spółka prawa handlowego, której PZM na mocy umowy dwustronnej przekazał kompetencje w zakresie prowadzenia rozgrywek o DMP
848. UEM = Europejska Unia Motocyklowa (Union Européenne de Motocyclisme), uznana przez FIM Unia Kontynentalna, zrzeszająca europejskie Narodowe Federacje Motocyklowe, sprawująca najwyższą władzę w europejskim sporcie motocyklowym
849. Zarząd Okręgowy PZM = ZO PZM = Okręg - jednostka terenowa PZM
850. ZG PZM = Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego, najwyższa władza Związku w okresie między Krajowymi Zjazdami


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anusiap87
forumowicz 1 poziomu



Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:53, 03 Sty 2010    Temat postu:

Będę wdzięczna za wszelkie uwagi, poprawki, wskazywanie błędów oraz za dopisywanie slow, ktorych jeszcze nie mam.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Żużel i Gry Żuzlowe Strona Główna -> Ogólnie o Speedwayu Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin